Husk på alle kostnader i forbindelse med leie

I noen tilfeller så er det økonomiavdelingen som er pådriver for å velge korttidsleie av leilighet over hotellrom. Hvis man sammenligner leieprisen for en måned med 30 netter på hotell, da vil det nesten alltid gi et fordelaktig resultat for leiligheten. Likevel er kanskje ikke regnestykket fullt så enkelt.

Fleksibilitet har en pris

Det er ikke helt rettferdig å sammenligne overnatting på hotell med korttidsleie av leiligheter:

  • Hotellrom leies per definisjon per natt, og hvis en ansatt for eksempel jobber et sted mandag formiddag til fredag ettermiddag, da er det bare nødvendig med fire netters overnatting.
  • Hotellrom leies sjelden ut med noe oppsigelsestid, heller omvendt kan de ofte avbestilles i siste minuttet. Dette kan være praktisk ved endringer i bemanning, og gir økt fleksibilitet.
  • Dessuten er alt fra frokost til renhold og vask inkludert, og sjelden eller aldri noe man må betale ekstra for. Norge har noen av de beste hotellene i verden, men en hotellovernatting er på mange måter et standardprodukt.

Kostnader utover selve leien for leiligheten

Det er viktig å huske på kostnader som kommer i tillegg til selve leien. Det kan til å begynne med være eventuelle ekstratjenester, som er nødvendige for å kunne benytte leiligheten fullt ut – for eksempel vasketjenester, Internett eller strøm og oppvarming hvis det faktureres for seg.

I tillegg kommer kostnader som følger med boformen, som for eksempel kostnader til mat. Dette er selvfølgelig avhengig av hvordan dette avtales med den ansatte. Det samme kan gjelde for eventuell transport mellom leiligheten og arbeidsstedet, men det er sannsynligvis få ansatte som vil akseptere å dekke dette selv når man allerede bor hjemmefra grunnet arbeid.

Dessuten må man huske på indirekte kostnader, som eventuelt ekstra tidsbruk til og fra leiligheten. Uansett om dette ikke synes direkte i regnskapet, kan det ha mye å si for effektiviteten.