Sjekklisten når du ser etter leilighet

Uavhengig av om et selskap har en egen HR- eller reiseavdeling som tar seg av det praktiske, eller om den enkelte ansatte har en del frihet, er det viktig å prøve å etablere en sjekkliste som forenkler prosessen. Da reduserer man risikoen for utfordringer underveis, og slipper å gå opp veien på nytt hver eneste gang.

Har du hørt om MoSCoW?

En måte å bygge opp kravlister på, selvfølgelig ikke bare innenfor dette området, er den såkalte MosCoW-metoden. Det handler om at man deler opp kravene i kategoriene:

  • Must have – krav som må være oppfylt.
  • Should have – krav som er viktige, men ikke avgjørende.
  • Could have – typisk krav som ikke er spesielt viktige.
  • Won’t have – faktorer som er helt uviktige, eller eventuelt skal unngås.

Basert på disse kategoriene er det mulig å enten lage en sjekkliste fra bunnen av, eller sortere og kategorisere en eksisterende kravliste. Eksakt hvilke krav som er relevante for en ansatt eller et selskap vil selvfølgelig være forskjellige, men noen eksempler kan være:

  • Må være innenfor 10 minutter gangvei fra kontoret.
  • Må ha oppsigelsestid på maksimalt to måneder.
  • Skal ha godt tilrettelagt arbeidsplass i leiligheten.
  • Kan ha badekar, så lenge det også finnes dusj.
  • Skal ikke ha ildsted (brannfare).

Husk at alt ikke kan måles i kroner og ører

Det kan være forlokkende å prøve å finne det aller rimeligste alternativet. Likevel er det langt fra sikkert at det er lurt å prøve å spare noen tusenlapper ekstra. Selve omleggingen fra et hotellrom til leilighet vil mest sannsynlig bety en besparelse i seg selv, og da kan det være fornuftig å prøve å finne en god balanse mellom god kvalitet og kostnad.

Det er derfor det kan være fornuftig å få på plass må-ha-krav som avstand til kontoret, allerede før man ser på kostnader og husleie.